De basis voor succes: écht samenwerken en plezier in je werk

We staan in een boek! In ‘Een sterk werkgeversmerk’ vertellen 42 bouwers, installatiebedrijven, woningcorporaties, leveranciers, gemeenten, netbeheerders, adviesbureaus en andere bedrijven hoe zíj dat doen: medewerkers vinden, binden en boeien.

Je leest over onderzoek, kernwaarden, cultuur, campagnes, eigen academies, vitaliteit, de inzet van middelen en het meten van effect. Wat zijn we trots dat 1 van de 42 cases gaat over SY-nergy. Het hele artikel lees je via deze link. Hieronder een impressie.

Case: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk

Toen Carl Migchels bijna 10 jaar geleden met SY-nergy begon, wist hij één ding zeker: “Ik wilde dat samenwerken en plezier in het werk de basis vormden van ons bedrijf. Inmiddels zijn die twee elementen verweven in ons DNA. Niet alleen medewerkers worden erop geselecteerd, ook klanten en nieuwe opdrachten. Ik geloof dat als je plezier hebt in je werk, het resultaat vanzelf komt. En andersom: als je goed bent in je werk, dan straal je dat uit. Dat werkt aanstekelijk naar opdracht­gevers en medewerkers, waardoor er vanzelf weer nieuw werk binnenkomt.”

Van kernwaarden naar cultuurwaarden

Om de kernwaarden te verankeren, werden ze tijdens verschillende heisessies met het team uitgewerkt en opgeschreven. Dat resulteerde in vijf cultuur­waarden: eerlijk, betrokken, transparant, met passie en duurzaam.

SY-nergy stelde vervolgens een cultuurbewaker aan. Deze betrokken medewerker houdt iedereen scherp op de cultuurwaarden. Hij mag zijn collega’s ook aanspreken als zij iets doen wat niet in lijn ligt met de cultuurwaarden. Carl: “Soms zorgt dit voor discussie, maar dat is niet erg. Het is zelfs goed, want zo houden we elkaar scherp en daar wordt iedereen beter van.”

Elke maandag is het SY-nergy-dag. Dan is iedereen aanwezig. Om de cultuur verder te bewaken kiest SY-nergy er ook voor om regelmatig buiten werktijd samen leuke dingen te doen of kennis te delen.

Kraamcadeau met toekomst

Om studenten te enthousiasmeren voor hun vak, geven medewerkers van SY-nergy regelmatig lezingen en masterclasses op scholen. Ook bij sollicitaties zijn de medewerkers actief betrokken. Voorheen voerde eerst de directeur het gesprek, nu doen twee collega’s dat. Zij kijken of er een match is en daarna pas volgt het gesprek met de directeur. Zo weet de eventuele nieuwe collega al heel veel over het bedrijf en is er intern al draagvlak om iemand aan te nemen.

“Ook over het binden van medewerkers denken we goed na. Al ontstaat er soms ook spontaan een goed idee. Eén van de collega’s werd vader en in de zoektocht naar een origineel cadeau ontstond het studiestimuleringsfonds. Inmiddels bieden we alle kinderen van alle medewerkers financiële ondersteuning voor hun studie.”

Eerst werkplezier, dan groei

“Via online communicatiemiddelen zoals LinkedIn en blogs laten we zien hoe we werken en het plezier dat we daarvoor terugkrijgen. Ook de worste­lingen en gevonden oplossingen komen aan bod. Nieuwe medewerkers komen nu via ons eigen netwerk naar SY-nergy toe. Niet de groei van het bedrijf is het belangrijkste. Met plezier werken wel. Dat houdt het team bij elkaar en daarom blijven medewerkers bíj ons en werken klanten graag met ons samen”, zegt Carl trots.

 

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk bestel je via www.bouwenaaneensterkwerkgeversmerk.nl. Op deze website staat ook een deel van het boek ter inzage online en kun je zien welke bedrijven en organisaties er allemaal aan meewerkten. Of lees verder op installatie.nl

 

 

Houd mij op de hoogte