Brandweer waarschuwt: brandveiligheid bij hoogbouw in het gedrang

Het aantal hoogbouwprojecten door heel het land neemt fors toe, maar dat kost de brandweer hoofdbrekens. “Onze hoogwerkers komen tot 30 meter hoogte, maar daarboven kunnen we een brand alleen van binnen bestrijden. Als een toren helemaal in brand vliegt, kunnen wij echt niemand meer komen redden.” Daarvoor waarschuwt de Haagse brandweercommandant Esther Lieben als landelijk portefeuillehouder incidentbestrijding.

Bron: AD, Jan-Willem Navis, 2 augustus 2019

De brandweer maakt zich grote zorgen om de forse toename van hoogbouwprojecten, waarbij de veiligheid te vaak ‘onderaan de prioriteitenlijst’ staat. Ook de opkomst van elektrische auto’s levert grote risico’s op.

Juiste maatregelen beperken brandgevaar

De brandweercommandant wil dat er bij nieuwe (hoog)bouwplannen veel eerder aan brandveiligheid wordt gedacht. Lieben pleit voor het gebruik van betere bouwmaterialen. Zo kan het brandgevaar worden beperkt door brandwerende wanden en deuren en technische installaties zoals sprinklers. Die zijn voor gebouwen boven de 70 meter al verplicht, vertelt brandveiligheidsdeskundige Ralph Hamerlinck, maar in lagere gebouwen gelden minder strenge regels. Hij vindt dat dit verschil nu veel te groot is.

“Politici buitelen over elkaar heen om elektrisch rijden groot te maken. Maar als zo’n batterij in brand vliegt, moeten we die vier dagen onder water zetten om het vuur te doven.” Esther Lieben, Haagse brandweercommandant

Volgens Lieben zou voor het brandveilig bouwen zo’n 10 procent van de bouwkosten moeten worden gereserveerd. Zij waarschuwt ook dat gemeenten erop moeten letten dat een gebied voor brandweerwagens bereikbaar blijft. Zo heeft de gemeente Den Haag rond station Holland Spoor een woonwijk met veel torens gepland, qua aantal inwoners straks vergelijkbaar met de gemeente Boskoop. “De infrastructuur moet op orde zijn: ook dichtbebouwde gebieden moeten toegankelijk zijn.”

Extra risico’s

Ook de opkomst van elektrische auto’s brengt extra risico’s met zich mee, waarop volgens de brandweercommandant onvoldoende wordt ingespeeld. “Politici buitelen over elkaar heen om elektrisch rijden groot te maken. Maar als zo’n batterij in brand vliegt, moeten we die vier dagen onder water zetten om het vuur te doven.”

Dat vereist duidelijke overheidsrichtlijnen, zegt Lieben. “Voor je op grote schaal plannen uitvoert, is het toch wel handig om eens bij het brandgevaar stil te staan.” Ze wijst bijvoorbeeld op parkeergarages. “Voor auto’s met een lpg-tank zijn er vaak strenge regels. Toch is het geen probleem als er tien Tesla’s naast elkaar staan.”

De brandweer werkt inmiddels al samen met experts van hogescholen en TNO om tijdig de opkomst van nieuwe technieken te signaleren.

Eigenaar of huurder van hoogbouw?

Zowel de publieke als private sector kiest voor hoogbouw als huisvesting. Denk aan kantoorgebouwen, verzorgingshuizen en onderwijsorganisaties. Wilt u weten hoe het staat met de brandveiligheid van uw gebouw? Neem contact op met de adviseurs brandveiligheid van SY-nergy: Pascal Snellen en Ron van Bree.

 

Houd mij op de hoogte